(збори-лекція) 1. Сім'я — міцний і
дружній колектив. 2. Здоровий сімейний мікроклімат. 3. Довір'я у вихованні. 4. Ставлення до найстарших членів родини. 5. Єдність вимог всіх дорослих у
ставленні до дітей. Виховання дітей у сім'ї має в більшості
випадків суб'єктивний характер і залежить від рівня моральності і культури
батьків, їх життєвих планів, ідеалів, вчинків, сімейних традицій тощо.
Загальновідомо, що сім'я може сприяти всебічному розвитку особистості або гальмувати
його. Загальну для всіх формулу успішного
виховання дітей у сім'ї дати не можна. Сьогодні ми поведемо розмову про основні
умови виховання учнів, які можуть бути використані в кожній конкретній сім'ї з
врахуванням її особливостей. У народі кажуть, що гарна та сім'я, де
виростають гарні діти. І це справедливо. Адже врешті-решт долю дітей визначають
не наші прекрасні поривання, мрії, слова, а загальний мікроклімат сімейного
життя, його тональність, загальна спрямованість. Часто можна почути: «Дивіться,
ніяких спеціальних цілей сім'я не ставила, а діти виросли прекрасні». Гадаємо,
що нічого випадкового тут немає. Мабуть, батьки жили не заради дітей або
заради себе, а жили всі разом цілеспрямованим і радісним життям маленького
колективу, де всі люблять одне одного, нікому ніхто не зобов'язаний, де панує
атмосфера взаємодопомоги, тепла, справжньої турботи. Це ї є по-справжньому
добрий педагогічний клімат. Діти, які ростуть у таких сім'ях, не помічають
свого щастя, як повітря, яким дихають. Вони природно і гарно розвиваються,
живуть своїм багатобарвним життям, скороминучими бажаннями і мріями. їх розмови
щирі, а сміх веселий і дзвінкий. Як писав видатний педагог К. Ушинський, до
глибокої старості залишаються у нас якісь задушевні зв'язки з тією сім'єю, з
якої ми вийшли. Нам якось навіть важко уявити собі, що ці зв'язки уже розірвані
назавжди. Звичайно, добрі сімейні взаємини не
виключають розбіжностей думок, суперечок. Але в дружній сім’ї їх розв'язують
без роздратування, приниження людської гідності, за будь-яких обставин тут не
буде крику, взаємних образ, люди поважатимуть думку одне одного, цінуватимуть
авторитет батька й матері, дідуся й бабусі. У виступі на батьківській конференції
директор однієї із шкіл говорив про дітей, що виховуються у хороших сім'ях: „Правду
кажучи, мені б дуже хотілося сказати, що такими їх виховала школа. Але будьмо
справедливі, бо школа (врахуймо її специфіку) переважно переконує, спонукає,
повчає, а сім'я — це невичерпне джерельце народної педагогіки, практична школа
духовності дитини. І якщо в сім’ї здоровий мікроклімат, діти виховуються
особистим прикладом батьків у дусі патріотизму і високої духовності. Однією з умов успішного сімейного
виховання є довір'я до дітей, надання їм самостійності. Якщо малюк бачить, що
дорослі вірять у його сили, чесність, доброту, порядність, вірять у те, що він
зможе перебороти труднощі в навчанні, виправити поведінку, то це довір'я окрилює
його, вселяє впевненість у своїх силах, породжує бажання стати кращим. Для прикладу хочу порівняти такі дві ситуації.
Одній дитині мама каже: „Ти уже навчився самостійно контролювати час, тому
можеш сам стежити за виконанням режиму дня. Я впевнена, що все буде добре: і
уроки зробиш, і погуляти встигнеш. Нагодуй сестричку і пограйся з нею. Я тобі
повністю довіряю”. В іншій сім'ї мати сварить сина за те, що він довго гуляв на
вулиці, у той час, коли давно пора виконувати домашні завдання: „Знову ти довго
гуляв. Тобі говори — не говори — як в стіну горохом, нічого не допомагає. Хіба
таким можна довіряти?”. Звичайно, у першому випадку в дитини підвищується
почуття відповідальності за свої справи. У другому — недовір'я може озлобити
дитину, викликати впертість, небажання стати чемною. Часто в таких випадках
малюку хочеться зробити щось на зло дорослим. Та найстрашніше, мабуть, те, що
дитина сама опускає руки: „У мене і так нічого не вийде”. Помиляються ті батьки, котрі постійно в
приклад своїм дітям ставлять їх ровесників (добре вчиться, гарно поводиться).
Це озлоблює малюка. Краще проявити впевненість: „Я вірю, що завтра в тебе
вийде краще. Подивись і порівняй, як ти написав вчора і наскільки акуратніше —
сьогодні”. Таке довір'я, як правило, підтягує дитину, сприяє самовихованню,
самовдосконаленню. Відверті, довірливі стосунки між батьками і дітьми роблять
мікроклімат сім'ї найбільш благополучним. Характеризуючи умови успішного виховання
дітей, не можна забувати про чуйне ставлення до найстарших членів родини —
бабусі й дідуся. Нерідко в сім'ях з легкої руки деяких
молодих батьків вкорінюється зневажливе ставлення до думок, порад дідусів і
бабусь. А вони ж пройшли великий життєвий шлях, зробили багато для країни і для
нас особисто. Важко уявити, як ранять їх такі грубі репліки: „Що ви розумієте?”,
„Хто вас запитує?” та ін. Нерідко чуєш від батьків: „Ви не знаєте,
який у нашої бабусі важкий характер. Вона нам тільки заважає виховувати дітей”.
У таких випадках, мабуть, треба і до себе бути критичним. Може, і вам тепер не
вистачає витримки. Адже був час, коли бабуся була конче потрібна і тоді не заважала.
Спробуйте підрахувати, скільки щоденних турбот припадає на долю тих стареньких
людей, які «нічого не роблять», а тільки доглядають за домівкою. Деякі батьки
повністю перекладають на них виховання своїх дітей. Бабусі (особливо в містах)
супроводжують першокласників до школи, зустрічають після уроків (та ще й несуть
портфелі, бо діти перевтомлені уроками), годують, стежать, як малюк виконує
уроки, готують вечерю. Численним і складним справам немає кінця. Ви ж на роботі
спокійно працюєте, бо впевнені, що вдома все гаразд. То, можливо, варто
критичніше поставитися до своїх висновків про бабусину працю. У молоді роки ми
мало замислюємося над власною старістю, та нам і важко це уявити. В одному
можна бути впевненим: якщо змалку дитина відчуватиме, з якою повагою, чуйністю
ви ставитесь до своїх батьків, це обов'язково позначиться і на ставленні до
вас у зрілі роки. У дитячої письменниці В. Осєєвої є мудре
оповідання «Бабуся».: Послухайте уривок з нього: „Прийшов до Бориса товариш. Товариш
сказав: — Здрастуйте, бабусю! Борис весело підштовхнув його ліктем: — Ходім, ходім! Можеш з нею не вітатися.
Вона вже стара старушенція. Бабуся обсмикнула кофту, поправила хустку
і тихо поворушила губами: — Образити — що вдарити, приголубити —
треба слова шукати. А в сусідній кімнаті товариш казав Борису: — А з нашою бабусею завжди вітаються. І
свої, і чужі. Вона у нас головна. — Як це — головна? — зацікавився Борис. — Ну, старенька ... всіх зростила. її не
можна кривдити. А чого ж ти зі своєю так? Гляди, батько прочухана дасть за це. — Не дасть, — насупився Борис. — Він сам з
нею не вітається. Товариш похитав головою: — Дивно! Тепер старих усі поважають ... От
в одних у нашому дворі дідусеві погано жилося, так йому тепер вони платять. Суд
ухвалив. А соромно ж як перед усіма, жах! — Та ми свою бабу не кривдимо, — зашарівся
Борис. — Вона у нас... сита і здорова. Прощаючись з товаришем, Борис затримав
його біля дверей. — Бабо, — нетерпляче гукнув він, — іди-но
сюди! — Іду, йду! — зашкутильгала з кухні
бабуся. — Ось, — сказав товаришеві Борис, —
попрощайся з моєю бабусею.
Після цієї розмови Борис часто ні з того,
ні з сього запитував у бабусі: — Кривдимо
ми тебе? А батькам казав: —
Наша бабуся краща за всіх, а живе гірше від усіх — ніхто про неї не
піклується! — Хто це тебе навчив батьків осуджувати?
Гляди мені, малий ще! І розхвилювавшись, накидалися на бабусю: — Це, мабуть, ви, матусю, дитину
підбурюєте? Якщо невдоволені нами, могли й самі сказати. Бабуся, м'яко всміхаючись, хитала головою.
— Не я вчу, життя вчить. А вам би,
дурненькі, радіти треба. Для вас син зростає! Я своє віджила на світі, а ваша
старість попереду. Що уб'єте, те не вернете”. Ці мудрі слова згадуйте частіше. Цінуючи думки старших у родині, варто
турбуватися про єдність вимог всіх дорослих у ставленні до дітей. Головним є
таке правило: ні за яких обставин не допускати в сім'ї різних дій, неузгоджених
впливів. З нашої вини маленька людина часто вирішує такі проблеми, які їй не під
силу, більше того, вони травмують її свідомість. Це стосується як дрібниць, так
і вагомих справ. Скажімо, мати на прогулянці дозволяє купити морозиво, а бабуся
категорично проти. Справа доходить до такої суперечки, що, нарешті, куплене
морозиво не приносить хлопчикові ніякого задоволення. Або батько наполягає,
щоб донька щоранку робила зарядку, а мама, коли батько у відрядженні, шкодує
дівчинку («нехай поспить») і порушує заведений порядок. Якщо глянути критично,
то в нашому житті таких, на перший погляд, «дрібниць» є чимало. Врешті-решт
кінцем саме вони найсильніше впливають на загальний тон буденного життя,
визначають спокій і душевний затишок рідної домівки. Єдність вимог, їх розумна послідовність,
звичайно, вимагають від дорослих нервових зусиль, уміння поступитися власним
бажанням. Чим раніше дитина звикає до усталеного життя, тим легшим воно буде з
часом і для вас, і для неї. Спільні турботи про долю дітей, звичайно, головне,
що об'єднує батьківські зусилля на довгій і тернистій ниві життя. Тут не може
бути місця свавіллю, егоїзму, дрібним розрахункам. І, нарешті, пам'ятайте, що виховання дітей
у сім'ї — не особиста справа батька й матері, а справа великої державної ваги,
тому що наші діти — це майбутнє України. Вони будуть творити історію. Наші діти
— це майбутні батьки і матері, які теж будуть виховувати своїх дітей. Але й це
ще не все: наші діти — це наша старість. Правильне виховання — це наша щаслива
старість, погане виховання — це наші сльози, це наша провина перед іншими
людьми, перед державою.