1. Обговорення педагогічної ситуації.
2. Виступ учителя.
3. Демонстрування виставок.
4. Анкетування батьків.
Обговорення педагогічної ситуації. Прийшов хлопчик у перший клас. Читає досить вільно, рахує до ста, розв'язує арифметичні задачі на додавання і віднімання, словниковий запас багатий — ніби все в порядку. Але проходить перших два місяці навчання, і його мати починає скаржитись учителю: «Не знаю, що робити з сином. Ми його так готували до школи, стільки з ним працювали, а похвалитись успіхами не можемо. Головне — зовсім не хоче вчитися. Іграшки таємно носить у портфелі, не дивлячись на те, що я давно їх у нього відібрала і заховала.
1. Що можна сказати про готовність хлопчика до школи?
2. Яку помилку допустили батьки, готуючи сина до школи?
Виступ учителя. У час відродження і розбудови національної системи освіти початкова школа покликана забезпечити загальний розвиток дитини; формувати у молодших школярів уміння впевнено читати, писати і лічити, користуватися книжкою та іншими джерелами інформації; формувати загальні уявлення про навколишній світ; сприяти засвоєнню норм загальнолюдської моралі та особистісного спілкування, основ гігієни, виробленню трудових навичок. Тому важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання у майбутніх школярів почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності трудитися (звичайно, на рівні, доступному шести-семирічній дитині); формування правильних моральних уявлень, готовності поділитися, поступитися, прийти на допомогу. Обізнаність з моральними нормами, які визначають людські взаємини, здатність дотримуватись правил поведінки в колективі — надійний компас для новачка в новому середовищі.
Готовність дитини до школи вчені умовно поділяють на загальну, інтелектуальну і психолого-педагогічну.
Одне з першочергових завдань сім'ї у забезпеченні загальної готовності дитини до школи полягає в тому, щоб сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці. Сюди входить також і піклування батьків про нормальне харчування малюка, загартування організму, медичне обстеження.
Інтелектуальна готовність забезпечується оволодінням найпростішими формами мислення (поняттями, судженнями, умовиводами); мислительними операціями (аналізом, синтезом, порівнянням, узагальненням); розвитком допитливості, ініціативи, самостійності, уміння логічно мислити; формуванням умінь і навичок навчальної діяльності (планувати роботу, працювати в певному темпі та ін.).
Розумова готовність дитини до школи передбачає також певний рівень сформованості вміння слухати дорослого і сприймати його вказівки, керуватися ними під час виконання завдання, усвідомлювати необхідність запитати, якщо завдання незрозуміле, оцінювати свою роботу, досягати бажаних результатів.
Велике значення для успішного навчання має правильність мовлення. Дитина повинна говорити виразно, правильно будувати речення, послідовно висловлювати свої думки.
До початку навчання у школі майбутні першокласники мають оволодіти такими поняттями; «більше», «менше», «однаково», «стільки ж», «короткий і довгий», «старший і молодший»; вміти порівнювати найпростіші множини предметів (геометричні фігури, фрукти тощо).
Значне місце в дошкільному вихованні повинен зайняти діловий настрій дитини на школу, на серйозну навчальну працю, тобто формування її психологічної готовності до навчання. Батькам треба пам'ятати, що головними у цій роботі мають стати найрізноманітніші засоби заохочення, а не примусу. Виховну роботу слід будувати на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем; постійно переконувати, що навчання в школі — це серйозна праця, у результаті якої дитина дізнаватиметься про щось нове. Ні в якому разі не варто залякувати труднощами, що можуть виникнути у процесі навчання.
Пам'ятаючи про те, що в школі часто буває робота нецікава, але важлива, яку потрібно виконувати, слід привчати дитину підкорятися слову «треба», свідомо розбиратися у своїй позиції («хочу» і «треба»). Варто поступово формувати уміння доводити почату справу до кінця, переборювати труднощі, переживати задоволення від зробленого, не засмучуватись невдачею.
Готуйте дитину жити і працювати в колективі ровесників. Пам'ятайте, що особливі труднощі відчувають учні, які ростуть у сім'ї одинаками.
Демонстрування виставок:
а) рекомендованої літератури для батьків;
б) підручників і навчальних приладь (олівці, трикутник, фарби, пензлик, альбом, різнокольоровий папір, нотний зошит тощо);
в) шкільного одягу і взуття;
г) господарського куточка (голка, нитки, ножиці, клей тощо).
Бажано вручити кожному батькові, як радить Ш. Амонашвілі, листа майбутньому першокласнику від першого учителя. Він може бути орієнтовно такого змісту:
Добрий день, дорогий.................
Я твоя перша учителька. Звати мене Надією Іванівною. Поздоровляю тебе — ти ідеш у школу. Сподіваюсь, що ми з тобою станемо добрими друзями. Ти товаришуватимеш з дітьми в класі. Школа у нас велика. Ти уже дорослий, і тому сам повинен знайти свій клас. Запам'ятай, як це зробити. Як тільки піднімешся по сходинках головного входу, побачиш стрілки. Стеж за ними, і вони приведуть тебе в твій клас. На дверях його намальована ластівка. А якщо все-таки заблудишся — не бійся, тобі допоможуть знайти дорогу старші учні, які чергуватимуть у коридорі.
Я чекатиму на тебе в класі, буду рада з тобою познайомитись!
Твоя перша учителька.
Анкета для батьків майбутніх першокласників.
I. Ім'я і прізвище дитини.
2. Чи вміє ваша дитина читати?
3.Чи вміє писати?
4. Чи вміє ваша дитина рахувати?
5. Якими ласкавими іменами називаєте малюка в сім’ї?
6. Особливості характеру дитини (уважність, спостережливість, цікавість, збудливість, дисциплінованість).
7. Який у неї слух, зір?
8. Які захворювання перенесла дитина в дошкільному віці?
9. Ім'я та по батькові батьків, освіта. Де і ким працюєте?
10. Хто, крім батьків, бере участь у вихованні дитини?
11. Скільки дітей у сім'ї?